SANE-REALIZACJA.PL
Pordanik, ten jako przykład został przygotowany w programie Reaper, jeżeli posiadasz inny DAW (program do tworzenia muzyki), to i tak przejrzyj ten poradnik do końca, aby się zorientować jak przygotować pliki do Mixu. (POTRZEBUEJSZ MIXU I MASTERINGU ? SPRAWDŹ OFERTĘ
SANE-REALIZACJA TU).
1. Wybierz najlepsze nagrania i umieść je na pojedyńczych ścieżkach np. Refren, Zwrotka 1, Zwrotka 2, Podbicia1 i tak dalej, jeżeli jakieś elementy nachodzą na siebie w jednej ścieżce np. w jeden zwrotce, to podziel je na dwie ścieżki i nazwij np. Zwrotka2 Part1, Zwrotka2 Part2 i tak dalej:
2. Wyłącz wszystkie efekty (wtyczki-pluginy) na każdej ze ścieżek, klikając w przycisk wyłącznika przy FX (patrz na screen poniżej, numer 1), aż z zielonego będzie czerwony, bądź usuń wszystkie efekty (wtyczki-pluginy), ze ścieżek, klikając na napis FX (patrz na screenie poniżej, numer 2) i zaznaczając daną wtyczkę bądź wtyczki na liście (numer 3) i usuwając je wszystkie z tej listy, klikając w przycisk Remove (numer 4), tak aż napis FX będzie szary przy danej ścieżce. Nie zapomnij, aby sprawdzić również, czy efekty są wyłączone bądź usunięty z sumy, czyli Masteru a znajdziesz go w lewym dolnym rogu Miksera (numer 5):
3. Zacznij słuchać swojego utworu w programie i obserwuj miernik dB na sumie-masterze (patrz na screenie, numer 1), prawidłowa wartość przez cały okres słuchania utworu powinna wynosić ok. -6 dB, jeżeli jest więcej w jakimś momencie to przycisz sumę (master), przeciągając suwak (numer 2) na mikserze w dół:
4. Wycisz wszystkie ścieżki, klikając w przycisk M ,czyli Mute aż z czarnego przycisku zrobi się Czerwony (patrz na screenie, numer 1). Pozostaw tylko jedną scieżkę niewydciszoną, w moim przypadku jest to pierwsza od góry czyli Beat (numer 2.):
5. Przejdź do opcji renderowania w programie Raper, aby to zrobić znajdź w lewym górnym rogu napis File (patrze na screenie, numer 1) a następnie w menu, które się pojawi przejdź do pozycji Render... (numer 2):
6. W opcjach renderowania kliknij w przycisk Browse... ,aby zmienić lokalizację zapisania pliku (patrz na screena poniżej,
numer 1.). W okienku przy File name wpisze nazwę pliku, w tym przypadku nazwę go nazwą ścieżki, czyli Beat (numer 2.) następnie sprawdż czy przy Sample rate jest 48000 (numer 3) jeżeli nie to wybierz tą wartość z okienka, kolejne co to przy pozycji Resample mode wybierze w okienku Sinc Interpolation: 768pt (very slow) (numer 4.), przy pozycji Format sprawdź, czy jest WAV (numer 5), jeżeli nie to kliknij w okienko i wybierz go z listy, na sam koniec przy WAV bit depth wybierz z okienka 32 bit FP (numer 6) i kliknij w przycisk Render 1 file (numer 7) aby wyeksportować ścieżkę z programu do pliku audio:
7. Wyświetli się, kolejne okno i rozpocznie się rederowanie pliku, po jego zakończeniu trzeba kliknąć w przycisk Close, aby je zamknąć (patrz na screenie, numer 1):
8. Kolejną czynnością jest wyciszenie, wyrederowanej przed chwilą, w moim przypadku sciżki Beat, klikając przy niej w przycisk M, aż z czarnego przycisku zrobi się czerwony (patrz na screenie, numer 1) a następnie odciszenie kolejnej w kolejności scieżki, w moim przypadku Refren, klikając w przycisk M tak aby z czerownego przycisku zrobił się czarny (numer 2). Następne co trzeba zrobić to powórzyć to samo co robiliśmy w poprzednich punktach 5, 6 i 7 czyli przejście to opcji rendereowania i wyrenderowanie koljnego pliku. Kiedy skończyme, w moim przypadku ze wyksportowaniem ścieżki Refren zbaieram się do kolejnej w kolejności, trzeba powtórzyć to dla każdej, scieżki jaką posiadasz.
9. Na poniższym screenie znajduje się przykład poprawnie wyeksporotwanego folderu z plakami audio, utworu przygotowanego do Mixu. Jeżeli coś nie jest jasne to zawsze możesz się skontatkować ze mną za pomoca formularza kontaktowe klikając w: Kontakt bądź możesz równiesz napisać do mnie wiadomość e-mail na: sane.realizacja@gmail.com
© 2025 sane-realizacja
Social Media:
sane.realizacja@gmail.com
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.